<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Slimme truc voor bakken van braadworstjes

donderdag 7 februari 2013

Slimme truc voor bakken van braadworstjes

BraadworstBraadworstjes bakken


Braadworstjes koop ik gewoon in de winkel. Ik heb eens gezien hoe worstjes gemaakt worden. Daar trek ik vooralsnog de streep. Dat is echt te veel gedoe. En eerlijk gezegd, de gedachte om schapedarmen uit te koken om die vervolgens te gaan vullen, dat is ook geen vooruitzicht waar ik me aan wil wagen. 

Maar ik vind braadworstjes lekker en het is ook een snel stukje vlees.

Het enige bezwaar wat ik tegen braadworstjes heb is het gespetter en gespatter. Ken je dat, dat net het worstje wil gaan omdraaien en het eigenwijze ding begint net op dat moment te spatteren? Dat is mij meer dan eens overkomen met als gevolg een willekeurig patroon aan ieniemiene brandwondjes op mijn arm. Niet leuk! En dan nog maar niet eens te spreken over de vieze vettige spettertjes die op mijn fornuis achterblijven. Tsja als je een braadworstje wilt eten, dan moet je er wel wat voor over hebben of niet?

Maar ja, op doordeweekse avonden wil ik nog wel eens een stamppotje maken met een lekkere braadworst.

Handigheidje voor bakken van braadworst

Op de terugweg van onze vakantie dit jaar reden wij terug door Oostenrijk. Na een halve dag rijden gingen wij lunchen in een echte rastaatte, een wegrestaurant. Wij waren er voor de lunch, maar de Oostenrijkers vonden het midden op de dag ook wel tijd voor gewone uitgebreide maaltijden met braadworst en halve haantjes. Er stonden twee koks achter het buffet, ja echte koks met koksmuts en al. De een was de schnitzels aan het bakken en de ander de braadworstjes. Hij had een grote pan met wel 15 worstjes erin. Tot mijn verbazing pakte hij ineens een stuk keukenpapier en legde het zo bovenop de worstjes. En het ding vloog niet in brand en vlogen geen spettertjes door de lucht. Geniaal!

Eenmaal thuisgekomen heb ik die Oostenrijkse kok nagedaan. En het werkt! De braadworstjes bakken mooi bruin en sappig en de rondvliegende spettertjesfestijn behoort tot het verleden tijd! Probeer het maar eens uit!

Zelf toevoegen
* Braadworstjes
* 1 à 2 vellen keukenpapier
* theelepel olie

Zo ga je te werk

Doe een klein beetje olie in een koekenpan en doe je braadworstjes erin, zoals je het normaal ook zou doen.

Nu pak je een dubbel velletje keukenpapier. Leg dit op de braadworstjes.

BraadworstBak de braadworstjes 8 minuten aan de ene zijde. Haal het papier er even vanaf, keer de braadworstjes om en bak ze weer 8 minuten. De aangegeven tijd is hier een indicatie. Ik kijk ook altijd of de kleur mooi goudbruin is, zo vind ik ze het lekkerst. 

Haal het papiertje er weer vanaf en verwonder je over de hoeveelheid vet die het papiertje voor je heeft opgevangen. Gooi het papiertje werk, het heeft zijn werk gedaan.







Resultaat
Perfect gebakken sappige braadworstjes én een nagenoeg spettervrij fornuis!

Braadworst


Tip van oma:

Vouw de hoekjes van het keukenpapier om, zodat er geen papier in het vet komt of in het vuur. Dat vliegt natuurlijk wel in brand. Deze tip is erg handig, maar papier, vet en vuur blijft een gevaarlijke combinatie. Blijf er wel bij!

Genieten maar!

Labels: , ,

2 reacties:

Op 23 november 2013 om 21:55 , Blogger Unknown zei...

Leuk om dat te lezen. Maar waarom doe je niet gewoon een deksel op de pan bij het bakken? Zet het vuur dan natuurlijk niet te hoog. Dan heb je zeker geen last van spatten bij het bakken. Het scheelt nog gas ook!

 
Op 9 december 2013 om 20:15 , Blogger Unknown zei...

Hoi Lisette,

Een pan op de deksel kan natuurlijk ook. Maar persoonlijk vind ik de braadworstjes als ze gebakken zijn met de truc van het keukenpapiertje net een iets knapperig huidje hebben.

Groetjes
Alesig

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage