<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Gestoofde Hamlappen

dinsdag 5 februari 2013

Gestoofde Hamlappen

Ik heb de laatste weken ervaren, dat het niet altijd lukt om al je ambities tegelijk waar te maken. Soms moet je prioriteiten stellen. Het balanceren van privé, werk, vrijwilligerswerk, hobby's en in alles het beste uit jezelf willen halen vergt discipline en ook doorzettingsvermogen. Maar soms zijn er momenten, dat je ook even prioriteiten moet stellen. En ja, de afgelopen twee weken kwam de blog even op onderaan het to-do-lijstje te staan. Niet dat ik de afgelopen weken geen nieuwe recepten heb uitgeprobeerd en gekookt wordt hier genoeg in huize Bakkenzoalsoma. Maar de tijd om naast een drukke periode thuis én op het werk ook even ontspannen te kunnen gaan zitten en een mooie post te schrijven die was er even niet. Tsja, ook het leven als  foodblogger kent zijn ups en downs. Gelukkig was het geen writersblock!

hamlappenMaar wat een bemoediging om vandaag mijn account te openen en te zien dat ik al meer 15.000 views op Bakkenzoalsoma heb gehad! Een mijlpaaltje, die benoemd mag worden vind ik zelf! Maar genoeg over mij en mijn strubbelingen om alle balletjes omhoog te houden en terug naar de topic van vandaag: "Gestoofde Hamlappen".

Gestoofde Hamlappen

Ik heb vandaag toch wel een pareltje voor je kookboek. Het is een recept voor gestoofde hamlappen, die zo makkelijk is, dat je zult denken dat het niet bijzonder kan smaken. Vergis je niet. Het vergt niet veel voorbereiding en er ligt geen high-tech culinaire techniek aan ten grondslag, maar het resultaat is zo vreselijk smakelijk. Als je deze hamlappen eens gestoofd hebt op deze wijze, weet ik zeker dat je het nog een keer, en nog een keer en nog een keer zult doen.

Zelf toevoegen

Gestoofde hamlappen













- 3 tot 4 hamlappen
- peper
- zout
- 1 liter kippenbouillon (2 blokjes opgelost in 1 liter water)
- knoflookpoeder
- 3 grote uien
- 1 paprika
- 1 eetlepel olijfolie
- 1 flinke theelepel boter

Stap 1
Snijd alvast de uien in halve ringetjes en de paprika in smalle reepjes. Besprenkel de hamlappen aan beide zijden met de peper, zout en knoflookpoeder. Doe de olijfolie en de boter in een braadpan. Bak beide zijden van de hamlappen mooi lichtbruin.

Hamlappen
Hamlappen







Stap 2
Als het vlees aan beide zijden mooi bruin is voeg je ongeveer 500 ml bouillon toe. Doe de deksel op de pan en laat het vlees 15 minuten braden. Keer de hamlappen om op de andere zijde. Het vlees zal een beetje plakken aan de bodem van de pan. Dit is goed. Schraap met een houten lepel steeds de bruine aangekoekte stukjes van de bodem. Voeg meer bouillon toe op het moment dat het vocht kookt.
Laat het vlees nog 15 minuten sudderen en keer het nogmaals om als dat nodig is.

Gestoofde hamlappenStap 4
Doe nu de uien en paprika bij het vlees. Voeg nu de rest van de bouillon toe en zoveel extra water zodat er ongeveer 2,5 cm water in de pan staat. Laat het vlees verder koken.
Keer het vlees regelmatig om en druk de uien en paprika met een houten lepel onder water. De uien en paprika moeten steeds onder water blijven. Voeg meer vocht toe als dat nodig is en blijf het vlees doorkoken totdat de uien zacht en bruin zijn geworden.

Stap 5
Hamlappen
Laat nu het braadvocht in de pan helemaal inkoken. Wel erbij blijven om ervoor te zorgen dat het niet aanbrand. Aankoeken is goed, aanbranden niet lekker. Het aangekoekte bakvocht schraap je weer van de bodem van de pan af, dan voeg je er ongeveer 250 ml water aan toe. Laat het even sudderen tot je een mooi sausje hebt en je bent klaar!

Het resultaat

Heerlijke gestoofde hamlappen! Het vlees is zo heerlijk mals en het smelt op je tong. De peper geeft de hamlappen pittigheid en de uien en paprika geven een mooie zoetigheid aan het gerecht. Serveer de hamlappen met rijst en wortelsnoepjes.

Hamlappen












Genieten maar!





Labels: , , , , , ,

14 reacties:

Op 11 februari 2013 om 19:59 , Anonymous Anonymous zei...

Alesig dank je voor je recept! Heb weliswaar dit niet letterlijk gevolgd, maar heb een door jou geïnspireerd maal met gestoofde hamlappen "bekokstoofd". Ga die van jou binnenkort echt navolgen - hamlappen verdienen dit - en mijn vraag n.a.v. mijn ervaringen vanavond: hoe groot (doorsnee) is jouw stoofpan? Vr. groet van Henk B. te G.

 
Op 12 februari 2013 om 22:39 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi Henk,

Bedankt voor je reactie en erg leuk dat je geïnspireerd bent door dit recept! Ik vind de hamlap ook een heerlijk stuk vlees. En het verdient daarom inderdaad een mooie bereiding. Ik ben benieuwd naar hoe jij je hamlapjes hebt bereid. Ik heb overigens een standaard stoof/braadpannetje (24 cm van BK) waar vier redelijk formaat hamlappen net in passen.

Hartelijke groeten,
Alesig

 
Op 19 maart 2013 om 20:34 , Anonymous Anonymous zei...

Vandaag gemaakt, was erg lekker en zoals je al schreef, ik ga
het zeker nogmaals maken.

 
Op 23 maart 2013 om 20:26 , Anonymous Alesig Greving zei...

Altijd leuk om een berichtje te krijgen, anoniem, leuk om te horen, dat de hamlappen in de smaak zijn gevallen!

 
Op 24 mei 2013 om 19:51 , Anonymous Anonymous zei...

Jaa, ik heb de lappen met jouw recept gemaakt: lekkerder dan mijn eerste probeersel! Mèt wortelsnoepjes, spercieboontjes en witlof/appel/slasaus-salade. De vleessaus ging prima over de rijst en spercies: wonderlekker bij elkaar! Dank je.
Hartelijke groet, Henk B. te G.

 
Op 5 juni 2013 om 21:36 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi Henk,

Wat fijn dat mijn recept zo goed in de smaak is gevallen! Dat is mooi om te horen!

Groetjes
Alesig

 
Op 2 september 2013 om 18:11 , Anonymous Anonymous zei...

Helemaal mislukt, vlees is zo taai. Nou heb ik niet veel ervaring met stoven, Kan het zijn dat ik ze te hard liet koken. Je schrijf niet over hoe hard de vuur moet staan, volgens mij is dat in begin veel te hard gegaan.
Jammer nu maar chinees halen :(

 
Op 16 september 2013 om 21:44 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi Anoniem,

Wat jammer, dat het niet gelukt is.

Het braden doe je bij dit recept op hoog vuur. Het vlees braad je dan 15 minuten. Halverwege keer je het vlees. De techniek bij dit recept is net iets anders dan traditioneel stoven. Het is meer een soort snelstoof zou ik zeggen. Dat komt doordat je het vuur echt voluit mag laten staan en de bouillion steeds echt moet laten inkoken. Dus het water in de pan moet echt borrelen net zoals het zou doen als je aardappeltjes kookt. Als je bezig bent, dan denk je halverwege misschien dat te snel gaat. Dat is hier juist goed. Tot het eind toe, mag het vuur gewoon vol gas aan staan. Dit in tegenstelling tot een traditionele stoofpot. Daarbij laat je het vlees juist op een heel klein pitje rustig sudderen en dan duurt het ook een stuk langer voor je vlees goed sappig en mals is.

Misschien durf je het nog een keer aan om het proberen, daar hoor ik graag over ;-)

Groetjes
Alesig

 
Op 23 september 2013 om 15:24 , Anonymous Tessa zei...

Hallo Alesig,
Ik heb dit recept nu al een paar keer gemaakt en het is heerlijk! Het vlees wordt zó mals! Ik heb alleen een vraagje.. Als ingrediënt omschrijf je boter, wanneer gebruik je die?
Groeten,
Tessa

 
Op 23 september 2013 om 21:35 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi Tessa,

Bedankt voor je reactie. Ja, dit recept is heerlijk! Ik heb nu zelf ook weer wat hamlappen in de koelkast liggen om te gaan stoven. Wat goed, dat je naar de boter vraagt! Dat had ik zelf niet goed in de gaten. De eetlepel boter doe je erbij als je de hamlappen in het begin gaat aanbraden. Je kunt het prima weglaten, maar ik vind dat boter alles lekkerder maakt (met mate uiteraard ;-). Ik ga het in de beschrijving van het recept ook aanpassen.

Bedankt voor je tip!

Groetjes
Alesig

 
Op 17 oktober 2013 om 20:34 , Anonymous Anonymous zei...

Erg lekker! Verrassend mals.
Ik heb waarschijnlijk teveel bouillon tegelijk toegevoegd, het inxikken kostte veel tijd

Brian

 
Op 28 oktober 2013 om 19:13 , Anonymous Karin zei...

Lieve mensen, denk niet net als ik dat het gas een standje lager kan omdat het ook zachtjes kan koken. NEE, het moet echt full power!! Anders sta je net als ik onnodig lang in de keuken... ��

 
Op 29 november 2013 om 13:39 , Anonymous Daniël Slaman zei...

Erg..Erg..ERG lekker .....

Zo lekker dat de helft nu al op is :-(

 
Op 9 december 2013 om 20:10 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi Daniël,

Altijd fijn om te horen!
Bedankt voor je reactie.

Groetjes
Alesig

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage