<data:blog.pageTitle/>

This Page

has moved to a new address:

http://www.bakkenzoalsoma.nl

Sorry for the inconvenience…

Redirection provided by Blogger to WordPress Migration Service
Bakken zoals Oma: Wortelsnoepjes

zaterdag 5 januari 2013

Wortelsnoepjes

Wortelsnoepjes

Vandaag een heel klein lief receptje: Wortelsnoepjes. 

Dochterlief is niet zo dol op groenten. Toen ze nog aan het kleuteren was kon ik haar alleen maar komkommers voorschotelen. Ik denk dat ze de afgelopen jaren de gemiddelde komkommerconsumptie van Nederland een flinke boost omhoog heeft gegeven. Komkommers zijn natuurlijk ook wel erg lekker en gezond, maar bestaan wel grotendeels uit water. Maar ja...ik was al blij dat ze iets van groente binnenkreeg.

Wortelsnoepjes

Inmiddels gaat het stukken beter met groenten eten van dochterlief. Broccoli, andijvie, erwtjes en mais staan op haar "vind ik lekker-lijst". Maar inmiddels ook gekookte worteltjes. Ja, zelfs zoiets simpels als gekookte worteltjes kregen we er niet in. Maar ik schotel haar tegenwoordig ook geen gewone worteltjes meer voor. Wij eten wortelsnoepjes! En die vindt ze toch zo lekker. Een kind is snel tevreden en stiekem vind ik ze zo ook veel lekkerder smaken...

Het is een heel simpel recht toe recht aan alledaags gerechtje, maar met een kleine twist.

Zelf toevoegen:


- 6 á 7 worteltjes (als je winterpenen gebruikt 3 á 4)
- halve theelepel boter (Je kunt dit ook weglaten. Ik vind de romigheid die de boter erg lekker)
- 1 eetlepel honing
- snufje zout
- gedroogde peterselie


Stap 1
Maak de worteltjes schoon en snijd ze in diagonale reepjes (het oog wil ook wat).

Wortelsnoepjes

Stap 2
Kook de worteltjes in ruim water met een snufje zout beetgaar. Dit is totdat je een vork in de wortels kunt prikken. Niet te lang doorkoken, want wortelsnoepjes moeten nog wel een beetje een bite hebben. Eigenlijk zoals je normaal altijd worteltjes zou koken. 


Stap 3
Neem de pan van het vuur af. Giet het water uit de pan in een vergiet. Doe de worteltjes meteen terug in de pan. Doe hier de honing en boter bij. 

Wortelsnoepjes

Schep de wortels even om, zodat alle worteltjes bedekt zijn met een dun laagje honing en boter. Doe de deksel van de pan er meteen weer op. Zet de pan weg en laat een paar minuten staan. Besprenkel voor het serveren de worteltjes met een klein beetje peterselie en klaar zijn je wortelsnoepjes.

Het resultaat

Heerlijke wortelsnoepjes, waar zelfs de meest verstokte anti-groente-eter niet van af kan blijven!
De honing en boter zorgen ervoor dat de zoetige smaak van de worteltjes beter naar voren komt. 
Serveer de wortelsnoepjes bijvoorbeeld met gekookte aardappeltjes en een stoofpotje.
Als je kinderen denken dat ze aan het snoepen zijn wordt het avondeten geen strijd, maar een feestje!


Wortelsnoepjes
Tip van oma:
Volwassen kindertjes vinden deze worteltjes ook heel erg lekker. Probeer dan eens in plaats van honing een lepeltje marmelade. Als je marmelade gebruikt zet dan de pan (zonder water) even heel kort op het vuur om de marmelade goed te laten smelten. Heerlijk!

Genieten maar!

Labels: , , , , , , , , ,

13 reacties:

Op 9 januari 2013 om 14:45 , Anonymous Anonymous zei...

Heel herkenbaar! Ik deed een klein beetje kaneel en natuurlijk suiker en boter over de worteltjes. Zelfs zijn neefje( nu grote mannen) vond dit lekker...

Het varkenshaasje ga ik vanavond uitproberen.

 
Op 9 januari 2013 om 21:11 , Anonymous Bart Vandecasteele zei...

Moet je ook eens proberen: de worteltjes NIET voordien koken: gewoon een sjalotje aanstoven in boter en/of olijfolie. Rauwe worteltjes erbij en even (al roerend)aanstoven een geutje water bijgieten en laten sudderen tot gaar. Op het laatst de honing of suiker bijvoegen en laten carameliseren. Als je wat teveel water zou bijgevoegd hebben: gewoon het deksel van de pot halen en de overtollige vloeistof laten wegkoken.

 
Op 9 januari 2013 om 21:48 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi hoi,
Wat leuk dat je reageert. En ja, het is een oude truc, maar helpt wel om de kinderen ook nieuwe smaken te leren kennen. En suiker heb ik inderdaad ook al eens geprobeerd, en dan wel basterdsuiker. Basterdsuiker smelt net iets makkelijker dan gewone kristalsuiker. De kaneel erbij, die had ik nog niet bedacht! Bedankt voor de tip!
Groetjes
Alesig

 
Op 9 januari 2013 om 21:55 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi Bart!

Wat een goede variatietip! De sjalotjes zijn voor dochterlief misschien nog net een grens te ver. Stukjes ui weet ze zelfs uit pastasaus of nasi te vissen ;-) Maar ook jouw variatie ga ik eens proberen, mij lijkt de combinatie van gecarameliseerde sjalotjes en worteltjes namelijk wel heel erg smakelijk! Bedankt voor je reactie! Leuk!

Groetjes
Alesig

 
Op 9 januari 2013 om 21:56 , Anonymous Alesig Greving zei...

Ps: Leuk dat je de varkenshaasjes gaat uitproberen! Het lijkt me leuk als je me laat weten wat je ervan vond.

 
Op 10 januari 2013 om 14:37 , Anonymous Anonymous zei...

Ik dacht het varkenshaasje met oestersaus te maken, maar toen bleek dat de oestersaus op was. Ik heb het toen maar een beetje op z'n italiaans gedaan. Met een takje rozemarijn, een takje tijm, gemalen peper en een beetje zout wat gearomatiseerd is met citroen (een restje uit Frankrijk). Samen met penne met kaassaus en broccoli was dit ook erg lekker.
Heb net wel oestersaus gekocht en ga jouw recept zeker proberen.

Groetjes,
An

 
Op 10 januari 2013 om 14:40 , Anonymous Anonymous zei...

Oh, en heel veel verse in heel dunne schijfjes gesneden knoflook !!!

An

 
Op 12 januari 2013 om 21:59 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi An,

Dat klinkt ook superlekker. Citroenzout zelf maken staat ook nog op mijn to do lijstje. Het is hetzelfde principe als citroensuiker (dat receptje heb ik wel op de blog staan), maar dan de suiker vervangen door de citroen. Dus als je voorraadje op is kan je citroenzout ook zelf maken!

 
Op 1 mei 2013 om 17:06 , Anonymous De groene fazant zei...

Hoi ik kreeg vandaag van je dochter te horen over je blog, dit stukje over haar vind ik echt grappig en slim van jou! Ze heeft vandaag ook weer een bergje komkommer, wat we hier vaak rommokmok noemen, op!
Ik heb ook een blog, kijk ook eens bij mij!

 
Op 24 mei 2013 om 19:48 , Anonymous Anonymous zei...

Jaa, ik heb de lappen met jouw recept gemaakt: lekkerder dan mijn eerste probeersel! Mèt wortelsnoepjes, spercieboontjes en witlof/appel/slasaus-salade. De vleessaus ging prima over de rijst en spercies: wonderlekker bij elkaar! Dank je.
Hartelijke groet, Henk B. te G.

 
Op 24 mei 2013 om 19:50 , Anonymous Anonymous zei...

O jee, verkeerde recept, ik bedoelde eigenlijk je hamlapjes-recept...
Sorry, Henk B. te G.

 
Op 5 juni 2013 om 21:37 , Anonymous Alesig Greving zei...

Dat geeft helemaal niet Henk! ;-)

 
Op 5 juni 2013 om 21:38 , Anonymous Alesig Greving zei...

Hoi hoi,
Bedankt voor je reactie! Ik ga zeker ook eens keer bij jouw op de blog rondsnuffelen.

Groetjes
Alesig

 

Een reactie posten

Vind je mijn blog leuk? Laat hier een kattebelletje achter!

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage